Ons huis en onze reispartner door Afrika is een Land Rover Defender TD5 uit 2006.
Zei je nou “een Land Rover Defender TD5”? Dat is toch vragen om ellende? Je hoeft op internet maar naar “Land Rover problems” te zoeken en je vindt genoeg spookverhalen. Niet gek, je zoekt er ook naar :-). En dan ook nog een Land Rover met elektronica in Afrika. Dat gaat helemaal niet samen! Spookverhalen ook omdat de meesten die ze verspreiden zelf echt nog nooit op reis zijn geweest!
Natuurlijk zou een 300 TDI misschien meer voor de hand hebben gelegen maar die hebben we niet. Verder schijnt zo’n 3/4 van alle ooit geproduceerde Land Rovers nog steeds te kunnen rijden dus we wagen de gok :-).
Let’s face it: het is een auto en ze krijgt het zwaar. Er gaan dus dingen kapot! Het enige wat je dan kunt doen is de auto weer (laten) repareren. Daarbij zal de mensheid dit soort reizen zo langzaam meer met nieuwere auto’s (en dus met electronica) gaan doen. Er rijden inmiddels veel TD5’s over de wereld en ze kennen, net als alle andere types / merken hun specifieke problemen. Aan ons de taak ze over de continenten te sturen en ervaren hoe we ook bij deze auto’s 500.000 km op de teller krijgen. Dat een bush mechanic hem niet kan repareren is slechts waar het de diepe electronica betreft, dus zullen we ons moeten voorbereiden. Voordeel van een boordcomputer: die vertelt waar het niet meer werkt (waarschijnlijk ;-)).
Robert heeft inmiddels vrij veel praktische ervaring met (auto)techniek. Hij heeft een aantal keer uit meerdere Eenden één nieuwe gebouwd, heeft uit een doos met Citroen onderdelen weer een Citroen DS opgebouwd en heeft een min of meer zinkende reddingsloep getransformeerd naar een mooie grachtensloep.
Op Land Rover gebied was Robert nog een leek. Om dat op te lossen heeft hij alle aanpassingen aan onze Land Rover geheel zelf (met wat extra handen van zijn broer) uitgevoerd. Daarnaast heeft Robert een aantal “colleges” gevolgd bij Teije Proost van Amstellandrovers. Teije heeft ruime ervaring in het onderhoud en de aanpassing van Land Rovers en zelf ervaring met overland reizen. Teije geeft Robert praktische informatie m.b.t tot Land Rover en in het bijzonder de TD5. En last but not least, we mogen Teije altijd bellen voor assistentie en “bush” oplossingen als we er echt niet meer uitkomen.
Onze TD5 is een van de laatste die in 2006 van de band rolde. Ze had bij aanschaf (april 2011) slechts 19.000 km gereden en was ze volledig maagdelijk. Vanaf 2012 is dat totaal anders. Haar koetswerk zit vol gaten, haar beademing is aangepast, vering is versterkt en ze fungeert inmiddels als een volwaardig huis en klimrek voor iedereen. Wat is het uitzicht leuk vanaf het dak. Bij vertrek in 2012 had ze ca. 50.000 gereden. In de 15 maanden daarna reisden we ruim 45.000 kilometer. Inmiddels (2017) staat de teller nog maar op 110.000.
De auto is twee keer grondig aangepast. De eerste keer in 2012 voordat we haar van Amsterdam naar Kaapstad reden. Daarna is de binnenkant volledig gestript en opnieuw opgebouwd. Vanaf 2017 staat onze Land Rover weer in Afrika en willen we zo vaak als dat kan een stukje gaan rijden.