Interieur 2017

Verreweg het meeste werk zat in het aanpassen van het binnenste van onze Land Rover. Zoals te zien is op de foto’s van de ontmanteling was de auto aan de binnenzijde helemaal leeg.

We hebben gekozen om niet meer in de auto te slapen maar te gaan voor een tweede daktent. Hoe romantisch het ook is om in een Defender te slapen we verplaatsten heel vaak dezelfde spullen. Sliepen we in de auto dan dan moesten alle spullen naar voren, waren we druk met de klamboe en waren sommige nachten wel erg warm. Sliepen we in de tent, dan moest het matras eruit. Dat is voor een week niet zo erg maar na 440 nachten gaan zelfs wij denken: “dat kan efficienter ;-)”.
 
Achterbak
Achterin de auto hebben we een “kast” gemaakt waarin kleding, voorraad en allerlei andere spullen een vaste plek krijgen. Dat moet tijd gaan schelen. Op het laagste niveau hebben we met de oude lade geleiders een nieuwe brede lade gefabriceerd. Hierop staan 7 kratten. Iedereen heeft een eigen kledingkrat, een kleine krat waarin kleine veel gebruikte spullen liggen (denk aan ducktape, ijzerdraad, opladers, touw, etc..) en daarop een krat waarin voorraad (=zwaar) zit. De kratten zijn standaard RAKO kisten. De achterste desksels hebben een aluminiumplaat zodat we er op kunnen koken en hete pannen op kunnen zetten. Alle deksels hebben extra tochtstrip tegen stof**.
 
Op het tweede niveau bevindt zich de koelkast. Vorige keer zat deze onder het matras, kon zijn warmte niet goed kwijt en gebruikte dus teveel energie. Nu is de ruimte om de koelkast volledig open en dat werkt veel beter. Onder de koelkast zit een uittrekbare aluminium plaat die als windschild, tafel, dienblad, etc. kan dienen. Achter de koelkast bevindt zich de compressor voor perslucht. Naast de koelkast staan nog twee RAKO bakken. Een van deze bakken bevat onze schoenen of slippers al naar gelang van wat we dragen. De andere bak heeft de rest van onze lichtere voorraad. Deze bakken staan in een simpele aluminium geleider.
 
Op de derde plank van onze kast ligt een aluminiumtraanplaat met daarop 3 cargo rails. We gebruiken deze ruimte nu voor onze stoelen, toilettas en stokken van de daktent. Daarboven en aan de zijkanten is de achterbak zo goed als volledig dichtgemaakt om stof dat via de achterkant komt tegen te houden als het op weg is naar het interieur**. Achter op de afdekplaat is een net gemonteerd en aan de zijkanten bovenin is nog ruimte voor toilettassen en w.c. rollen.
 
De achterklep draagt ondermeer onze bijl, brandblusser, olielampen, hoofdlampjes, kleine koekenpan en een RVS blad dat we uit kunnen klappen als tafel.
 
Keuken
Aan de linkerachterzijde achter het expeditieluik bevindt zich onze “keuken”. Alle pannen, borden, bestek, bekers en wijnglazen hebben hier hun vaste plek. In de praktijk leggen we hier ook het fruit en brood als we op pad zijn. Dat gaat goed. De keuken is afgesloten** van het interieur middels een aluminiumplaat (zijkant van onze oude lade) en van de ruimte die zich achter de achterklep bevindt.
 
Het hart van ons watersysteem en de waterpomp (vanaf 2018 een Marco UP3/e)  zijn uit het zicht gemonteerd. Het Doulton waterfilter en de drinkwaterkraan zitten in het zicht. Het reigingen / vervangen van het waterfilter is nu heel eenvoudig. Verder bevindt de drukregelaar van het persluchtsysteem zich hier.
 
The Man cave
Aan de rechterzijde achter het expeditieluik bevindt zich “The Man cave”. Hier is het technisch hart (schakelkast, omvormers (12v->220v en zonnepaneel)) van de elektrische installatie gemonteerd. Verder is het vooral opslag voor gereedschap, reserveslangen, verlengsnoer, onderdelen, oprijblokken, etc.
 
In de auto
De vierde kastplank is alleen toegangelijk vanuit de binnenkant van de auto. Oorspronkelijk was het idee om daar twee kleine tentjes en 4 matjes neer te leggen. Zo zijn we heel fleixbel in hoe we willen slapen. Tot op heden ligt er echter het zonnepaneel, de lege reistassen, fleecedekens en ander licht materiaal. We gaan zien of we ooit nog voor de tentjes gaan. In 2017 hebben we ze niet gemist ;-).
 
Een grote aanpassing hebben we gedaan aan de zitplaatsen voor de achterpassagiers. De standaard Defender achterbank is verwijderd en op een speciaal frame zijn twee Defender voorstoelen gemonteerd. Dat kost ons een zitplek maar de kinderen zitten nu veel beter. Tussen de stoelen staat nog een RAKO bak met boeken, kaarten, spelletjes en wat zaken van de kinderen. Het frame draagt de persluchttank en heeft 12V/USB stopcontacten en aansluitpunten voor perslucht. Onder het frame van de achterbank bevinden zich alle reserveonderdelen en de sleeplinten.
 
Op de grond staat onze laatste RAKO bak. Deze bevat zwaardere onderdelen als de Defender steun voor de Highlift jack, bandenreparatie materiaal, sleepogen, handschijnwerper, compressorslang, blaaspistool, etc. 
 
Tussen de voorstoelen staat een verhoogde cubbybox met onze fotoapparatuur. Eronder zit de versterker voor de muziek zodat we er ook “on the road” gezellig bijzitten ;-).
 
** Het idee was dat de achterruimte stofdicht was afgesloten van de binnenkant van de auto. Dat bleek niet helemaal waar. Op de gravelwegen van Namibie vloog er meer stof door de auto dan erbuiten. Robert is een aantal keer in gevecht geweest met een kitspuit en het is een heel stuk beter. Begin volgende vakantie (2018) maken we het af.