Interieur 2012

De verbouwing van het interieur was een flinke klus. We wilden zelf in de auto slapen en de kinderen in de daktent. Daarnaast moesten we ook nog wel wat zaken in de auto kwijt. Het voordeel van een Defender is dat je de achterbank zo naar voren kan klappen dat de rugleuning plat komt te liggen en je dat deel ter ondersteuning van het bed kunt gebruiken. Hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat de te bouwen constructie in de achterbak op dezelfde hoogte komt. 

Achter de achterbank hebben we een frame gebouwd met daaronder de koelkast (30 liter) en een diepe la (1.10m) voor pannen, “servies” en proviand. Verder zijn er diverse opbergvakken gemaakt. Naast de la gaan de sleeplinten, flessen wijn en benzine voor de brander. Achter de koelkast gaan, op het laagste punt, de zware reserve onderdelen. Boven de koelkast hebben we nog ruimte voor kleinere zaken die we vaak nodig hebben. In de ruimtes aan de zijkanten (de ruimtes boven de achterwielen) komen medicijnen en gereedschap.

Op de achterdeur is een “aanrecht” gemaakt. Hier past onze benzinebrander op, kunnen we eten klaarmaken of kan gereedschap liggen ;-). Onder de koelkast zit nog een aluminium plaat die we als extra “aanrecht”, dienblad of windscherm voor het vuur kunnen gebruiken.

Midden onder de achterbank en uit het zicht is een vak gemaakt waarin we extra spullen kwijt kunnen. De Wolff Ammobox die op de achterbank stond hebben we na 3 weken al geloosd. Niet handig, we hebben het speelgoed en de boeken in kleine tassen elders in de auto verstopt. Aan het plafond hangen nog een aantal netten waarin we lichte zaken kunnen opbergen (bijvoorbeeld de sporenkaart van Afrikaanse dieren). Naast de achterbank bevinden zich, binnen handbereik, de verbandkist en een compressor om de banden op te pompen. 

In de achterhoeken van de achterbak zijn twee plastic jerrycans voor water geplaatst. Deze gebruiken we als extra watervoorraad mocht dat nodig zijn of om onze tanks te vullen mochten we de auto niet in de buurt van de waterbron krijgen.

Het bed in de auto ontstaat door de achterbank naar voren te klappen en deze een klein beetje naar voren te kantelen. Aan de poten van de achterbank is een metalen buis bevestigd waaruit kleinere buizen worden geschoven zodat de achterbank leunt op de steunen waar normaal de achterzitting op leunt. In de achterbak ligt een volwaardig matras (in twee delen) dat we kunnen uitklappen. Het bed wat hier ontstaat is romantisch en riant: 1.98m bij 1.40m.

Aan het plafond zijn ophangpunten gemaakt waar we onze klamboe aan kunnen ophangen mocht dat nodig zijn.

Evaluatie

De constructie werkte eigenlijk precies zoals we dat bedacht hadden. Alleen, na 15 maanden alles steeds te moeten verplaatsen, bedachten we dat het prettiger zou zijn nog meer zaken een vaste plaats hebben. We waren elke dag best lang (lees: 10 minuten) bezig met het opruimen van en zoeken naar alle zooi die we voorin de auto hadden gegooid.

Vanaf Kenia sliepen we ook niet meer in de auto maar zetten een klein tentje op naast de auto. Dit gaf meer “vrijheid” en frisse lucht. Het matras trokken we iedere keer uit de auto en zo lagen we prinsheerlijk. We namen voor dat als we nog eens op reis zouden gaan we een tweede daktent op het dak zetten en de achterbak veranderen in een vaste kast.

Een technisch minpunt was de plek van de koelkast. Deze was helemaal ingebouwd en had te weinig ventilatie. Rondom de compressor werd het te warm waardoor de koelkast nog meer energie gebruikte om de biertjes te koelen. 

(Ook de pagina “Ontmanteling” geeft inzichten in de bouw van de constructie)