Exterieur 2012

We reizen met vier personen dus moeten we veel zaken op, onder en rond de auto opslaan. Op het roofrack (Patriot) bevindt zich het kinderbed (2.30m bij 1.40m) in de vorm van een Howling Moon daktent. Onderaan deze tent kan een ondertent worden geritst zodat een afgesloten geheel ontstaat met het slaapvertrek in de auto. De achterdeur kan open in de ondertent. Aan de linkerzijde van het roofrack is over de volle lengte een luifel gemonteerd.

Land Rover Defender | 4opreis | rooftop

Op het roofrack staan twee kledingkisten (waarin we naast kleding ook andere lichte spullen stoppen). Op deze kisten zitten twee zonnepanelen. Achter de kisten staan twee jerry cans (een lege voor Diesel), een half volle met benzine (brander) en onze waston. Hierachter liggen de aluminium rijplaten voor als we ergens vast zitten.

Tussen het dak van de auto en het roofrack hebben we een houder gemaakt voor onze tafel. Aan de voorzijde hebben we een afvoerbuis in gebruik als opslag voor visnet, hengels, stokken, etc.

Onder de auto hebben we de tanks voor water en diesel gemonteerd. Dat scheelt ruimte in de auto en het gewicht bevindt zich zo mooi laag. Ook hebben we beschermplaten voor de stuurinrichting en brandstoftanks geplaatst. Stabilisatorstangen aan de voor- en achteras moeten zorgen dat de auto nog een beetje recht blijft in de bochten. Zie ook diesel en water.

Omdat we in de auto slapen moet de ventilatie daar wel op orde zijn. In principe zetten we de achterruiten open. Om midden in de nacht niet verrast te worden door handjes die naar binnen komen hebben we roosters (met muskietengaas) voor de achterruiten geplaatst.

Verder is de auto voorzien van een Superwinch lier en een NAS rearstep. Deze laatste is bijzonder handig om in het bed te stappen (zeker nadat het standaard opstapje er uit brak). Aan de achterkant is de High Lift Jack opgehangen.

We nemen twee reservewielen mee. Een van de wielen ligt op de motorkap. Het tweede reservewiel hangt aan de achterzijde aan een reservewieldrager om te voorkomen dat we het wiel met achterdeur en al verliezen. Aan het reservewiel hangt ons BBQ rooster.

Evaluatie

Gedurende de gehele reis werkte alles prima ook al hebben we besloten voor een volgende reis een tweede daktent te plaatsen (zie ook interieur). We hadden meer dan voldoende opbergruimte in de kisten, ook voor de souvenirs die we onderweg kochten.

Achterop een Defender is het qua stof geen lolletje. De High Lift hebben we dan ook extra moeten beschermen met een plastic zak in de hoes. De lier hebben we zoals verwacht niet gebruikt. De keren dat we vastzaten was dat in de woestijn en gebruikten we de rijplaten. Deze moesten we na gebruik wel even rechtbuigen (er overheen rijden) zodat we ze weer op het roofrack konden schroeven.