Energie 2012

We hebben wel wat elektrische apparaten aan te sluiten. Daarom hebben we ervoor gekozen het elektrische circuit van de Land Rover ongemoeid te laten en alle extra zaken in een tweede circuit aan te leggen. Zo weten we zeker dat we de elektra van de auto niet verstoren.

Alle electrische accessoires als de koelkast, omvormer naar 220v, 12v stopcontacten, verlichting, waterpomp, werklamp, verstralers, dieselpomp, compressor, etc. zijn op een apart circuit onder de cubbybox aangesloten. Voor de cubbybox is een schakelpaneel geplaatst waarmee we alles kunnen bedienen. Voor de techneuten: alle apparaten worden via relais geschakeld.

Dit circuit heeft een eigen accu (Optima Yellow Top (75Ah)) en kan door een hoofdschakelaar volledig worden uitgeschakeld. De startaccu is vervangen door een Optima Red Top en aan dit circuit zijn, op de lier en de meters na, dus verder geen elektrische componenten toegevoegd.

Beide circuits zijn gekoppeld via een IBS accumonitor / laadsysteem. Indien de motor draait worden beide accu’s geladen (als we willen). Bij motor uit en zonneschijn worden beide accu’s geladen vanuit twee zonnepanelen (2 * 40 Watt). De zonnepanelen zijn gemonteerd op de twee aluminium kisten op het roofrack.

Het is ook mogelijk de auto aan te sluiten op 220v. Hiertoe is een CTEK acculader ingebouwd die een continue spanning levert. Kunnen we de feestverlichting gewoon aansteken zonder dat we ons zorgen hoeven te maken dat de koelkast het niet meer doet.

In 2017 hebben we het elektrisch circuit verplaatst maar de werking is grotendeels hetzelfde. Zie die pagina voor meer details.

Evaluatie