Diesel

Zoals gezegd hebben we een beperkte ruimte in de auto en we willen ook niet teveel gewicht op het roofrack leggen. De reserve brandstofvoorraad schroeven we dan ook vast onder aan de auto. Het gewicht zit dan mooi laag en zo houden we ruimte in de auto voor andere zaken.

We hebben naast de standaard tank van 75 liter twee extra tanks geplaatst. Wij hebben een 66 liter tank (rechts onder de auto) en een 45 liter tank (in het rechtsachterspatbord) toegevoegd. Beide ingrepen tasten de bodemvrijheid van de auto niet aan. De 66 liter tank is via een elektrische pomp gekoppeld aan de hoofdtank. Deze pomp schakelen we vanuit de auto en zo kunnen we met 100 km/h tanken.

De 45 liter tank is in het spatbord achter het rechter achterwiel geplaatst. Zeg maar in plaats van de vulpijp. Die is verwijderd en een laatste stuk van de rubberslang hebben we gebruik om deze extra tank op de hoofdtank aan te sluiten. De extra tank loopt dus leeg in de hoofdtank. Ook het laatste beetje al moesten we daarvoor wel even een gaatje in de hoofdtank boren.

In 2012 hadden we nog een extra jerrycan (roofrack) bij ons die we eigenlijk alleen maar in Egypte (brandstof op de bon) en de route langs het Turkanameer (voor de zekerheid) hebben gevuld.

In 2017 hebben we een kleine aanpassing gedaan aan de ontluchting van de hoofdtank. Hier ontstond in een onderdruk tijdens het rijden en een overdruk tijdens het overpompen van de brandstof uit de 66 liter tank. Hiertoe hebben we een extra ontluchting aangelegd die in een van de aluminium achterruitjes naar buiten komt.

Voor 2018 moeten we de aansluiting op de 66 litertank repareren. De lijm van de originele koppelstukken is met de jaren opgelost waardoor deze nu los zitten en brandstof lekken. Dit is nu tijdelijk gerepareerd met een stuk binnenband.