Energie 2017

Het elektrisch systeem is qua inrichting in grote lijnen gelijk met de eerste versie. Grootste verschil is de locatie van het technisch hart. Dat zat onder de cubbybox en bevindt zich nu in de opbergruimte aan de rechter zijkant van de auto, ook wel “The Man Cave” genoemd (zie ook Interieur 2017). Nog steeds is het circuit van de auto onaangetast om storingen daar te voorkomen. De startaccu is vervangen door een Optima Blue top, de oude Optima had er geen zin meer in.

De hoofdschakelaar van beide circuits zit onder de bestuurdersstoel. Daarmee is het mogelijk alleen het circuit van de auto te activeren, beide circuits parallel te laten functioneren of beide circuits te koppelen. Allebei uit, bijvoorbeeld bij opslag of verscheping, kan natuurlijk ook. Ook de hoofdschakelaar van de lier zit hier.

Een andere wezenlijke aanpassing is het gebruik van een mobiel zonnepaneel. De oude panelen bevonden zich op de kisten op het roofrack, werden te warm en rendeerden niet. Ook moest de auto in de zon staan (zie ook Energie 2012). Een mobiel zonnepaneel (70 watt) lost dat probleem op. De auto kan in de schaduw staan, het paneel in de zon en doordat de achterkant van het paneel vrij is wordt dit niet te warm. Zo zijn we volledig selfsupporting en hebben we koude biertjes ;-).

Is er wel 220v aanwezig dan kunnen we de auto nog steeds via een CTEK acculader op die manier van stroom voorzien. Hiervoor zit een stopcontact achter op de auto (Binder). Ook kunnen we 220v maken middels een Victron Phoenix 250W.

Alle elektrische apparaten worden via relais geschakeld en hebben allemaal een eigen zekering. De aansturing van de relais gebeurt vanuit het schakelpaneel voor de cubbybox. Hiervoor gebruiken we een 14 aderige kabel die de schakelspanning levert en de relais via de schakelaars activeert.

Onder de cubbybox zit nu een versterker waarop we direct een iPod of iPhone kunnen aansluiten. 

In de daktenten hebben we licht via twee stopcontacten die achter op auto zijn gemonteerd. Onder de achterste daktent bevindt zich een lamp die de ruimte eronder (lade) verlicht.