Aanpassingen aan onze Land Rover Defender 110

Onze Defender was voordat we aan onze Afrikaanse avonturen begonnen nog helemaal zoals deze in 2006 bij Land Rover uit de fabriek rolde. Ze was nog nooit offroad geweest, laat staan “echt” op reis. We hadden dus nog wel wat aanpassingen aan onze Land Rover Defender 110 uit te voeren voordat we met haar op pad gingen!

In de voorbereiding hebben veel op internet gezocht naar handige aanpassingen. Hier stuitten we wel op het feit dat er niet veel gezinnen met Defenders reizen. Kortom: de creativiteitknop kon om en het spelen met ruimte kon beginnen. We hebben veel nachten liggen nadenken over een handige oplossing en veel inspiratie gehaald uit aanpassingen die anderen hebben gedaan. De generale repetitie in Frankrijk gaf verhelderende inzichten en dat leidde ook weer tot aanpassingen.

Maar de echte rigoureuze ingrepen kwamen pas nadat we zelf 15 maanden op reis waren geweest. In 2015 en 2016 hebben we het interieur van de auto weer grotendeels ontmanteld omdat het, voor ons, toch nog praktischer kon. 

Op deze pagina vind je de aanpassingen die we zowel in 2012 als in 2017 hebben gedaan inclusief wat wij nu wel en niet handig vonden. Zie het als onze bijdrage aan de “overland community”. Heb je vragen of wil je hulp, neem gerust even contact op.

Zoals bij veel projecten startte de opbouw met afbraak. Wij verwijderden onnodige (storingsgevoelige) zaken als:

  • Motor: EGR + alle aanhangsels
  • Bodem: plastic “bescherm” platen
  • Remmen: keienvangers
  • De achterbanken uit de achterbak
  • De trekhaak

Hieronder vind je de aanpassingen, op onderwerp, die wij tot op heden aan onze Land Rover hebben uitgevoerd (de recentste als eerste):

 

Achterstallig? onderhoud

Na ruim 45.000km over karrensporen en Chinees asfalt te hebben gereden en ...

Interieur 2017

Verreweg het meeste werk zat in het aanpassen van het binnenste van onze ...

Exterieur 2017

Opvallende aanpassingen aan de buitenkant zijn de toevoeging van een tweede ...

Energie 2017

Het elektrisch systeem is qua inrichting in grote lijnen gelijk met de ...

Lucht

Natuurlijk hadden we al een compressor ingebouwd om de banden op te pompen ...

Water

Ook voor de watervoorraad moeten we een slimme oplossing kiezen. In ...

Diesel

Zoals gezegd hebben we een beperkte ruimte in de auto en we willen ook niet ...

Ontmanteling 2016

Terugkijkende op onze reis kwamen we tot de conclusie dat een aantal zaken ...

Exterieur 2012

We reizen met vier personen dus moeten we veel zaken op, onder en rond de ...

Energie 2012

We hebben wel wat elektrische apparaten aan te sluiten. Daarom hebben we ...

Interieur 2012

De verbouwing van het interieur was een flinke klus. We wilden zelf in de ...