Onze Defender was voordat we aan onze Afrikaanse avonturen begonnen nog helemaal zoals deze in 2006 bij Land Rover uit de fabriek rolde. Ze was nog nooit offroad geweest, laat staan “echt” op reis. We hadden dus nog wel wat aanpassingen aan onze Land Rover Defender 110 uit te voeren voordat we met haar op pad gingen!
In de voorbereiding hebben veel op internet gezocht naar handige aanpassingen. Hier stuitten we wel op het feit dat er niet veel gezinnen met Defenders reizen. Kortom: de creativiteitknop kon om en het spelen met ruimte kon beginnen. We hebben veel nachten liggen nadenken over een handige oplossing en veel inspiratie gehaald uit aanpassingen die anderen hebben gedaan. De generale repetitie in Frankrijk gaf verhelderende inzichten en dat leidde ook weer tot aanpassingen.
Maar de echte rigoureuze ingrepen kwamen pas nadat we zelf 15 maanden op reis waren geweest. In 2015 en 2016 hebben we het interieur van de auto weer grotendeels ontmanteld omdat het, voor ons, toch nog praktischer kon.
Op deze pagina vind je de aanpassingen die we zowel in 2012 als in 2017 hebben gedaan inclusief wat wij nu wel en niet handig vonden. Zie het als onze bijdrage aan de “overland community”. Heb je vragen of wil je hulp, neem gerust even contact op.
Zoals bij veel projecten startte de opbouw met afbraak. Wij verwijderden onnodige (storingsgevoelige) zaken als:
- Motor: EGR + alle aanhangsels
- Bodem: plastic “bescherm” platen
- Remmen: keienvangers
- De achterbanken uit de achterbak
- De trekhaak
Hieronder vind je de aanpassingen, op onderwerp, die wij tot op heden aan onze Land Rover hebben uitgevoerd (de recentste als eerste):