Voorbereiding

Waar zullen we eens beginnen. We hebben nu ruim een jaar geleden besloten dat we weggaan. Zeggen dat we gaan is één ding, doen is iets anders. We hebben wel ervaring met langer op reis zijn (Azië) maar dit is toch een tandje omvangrijker.

Zoals ieder project start, zijn we begonnen met het bedenken van wat we allemaal moeten doen. Hierbij hebben we het halve internet en een aantal boeken (o.a. Bradt’s Africa Overland guide en het Overlanders Handbook van Chris Scott) gelezen. Verder is een dergelijk project eigenlijk gewoon logisch nadenken! Na een maandje hadden we hem dan: “DE MEGALIJST”, alles staat er op, variërend van: nieuwe bankpassen tot plaszakken, malaria noodbehandelingen tot APK en van het te koop/huur zetten van ons huis tot de verkoop van overtollig bezit. We kunnen aan de bak.

Binnen no time staat 1/4 van onze inboedel op internet. Tamara heeft met Robert de deal gemaakt, dat hij een deel van zijn oude zooi (auto, fiets, brommer) verkoopt. Voor de groene Eend van Tamara is best wat aanloop. Ook die keer dat ze werd gebeld door een heer uit Eindhoven. Hij vraagt Tamara naar de garage te gaan en de auto (met telefoon in de hand) te starten, 1x zonder, 1x met choke. Tja, Tamara wil van haar meuk af en dan gaat ze ver ;-). De man vroeg nog net niet of ze er een leuk nachthemdje bij wilde aantrekken. Daarna heeft hij nog een aantal keren gebeld voor een afspraak, maar hij wilde niet dat Robert erbij was, hmm, aparte mensen op deze wereld, en dan is Afrika gevaarlijk ;-). De Eend is nog niet verkocht.

Trees

Geef Tamara een lijst en het liefst heeft ze deze in één week helemaal afgehandeld. Jammer, dat lukt dit keer even niet. Enerzijds omdat het toch echt wel veel is en anderzijds omdat er heel wat instanties niet met haar meewerken. Mopperend hangt ze de telefoon op, het is maar beter dat ze niet aan het loket stond, want … Gr.

Voor de lol halen we er twee aan:

De APK

We hebben het RDW gevraagd wat er voor mogelijkheden bestaan als je met je auto een lange reis wilt maken, langer dan 1 jaar. Bijvoorbeeld: of het wellicht mogelijk is de auto in Zuid Afrika te laten keuren en het keuringrapport (zonder technische mankementen) aan het RDW te zenden. “Nou mevrouw, helaas kunnen wij niets doen aan de termijn van de APK”.

Gelukkig denken deze mensen wel met ons mee en had men zelfs een aantal oplossingen:

  • U kunt een auto kopen van ouder dan 30 jaar, dan heeft u een APK die twee jaar geldig is (hmm, Robert heeft net alle extra tanks eronder geschroefd);
  • U kunt een nieuwe auto kopen, die heeft nog geen APK plicht;
  • U kunt een brief naar de Minister sturen want die maakt de wet, maar daar geef ik u weinig kans, of
  • (en deze was minstens zo oplossingsgericht) : “U gaat niet!”. “Nou bedankt mevrouwtje, hier kunnen we wel wat mee”.

Het tweede paspoort
We hebben sinds een 1,5 jaar nieuwe paspoorten en die gaan het niet halen qua stempels/visa. Dus proberen we, voor hetzelfde geld, een tweede paspoort aan te vragen. Dit levert ons veel flexibiliteit. Zo bedacht, zo gegaan:

Bij de gemeente Amsterdam beloven ze op maandag een 2e paspoort, de afspraak hiervoor staat in 2 minuten. De woensdag erop bellen we voor een aanvullende vraag. Hoort men het ineens in Keulen donderen en hoeven we niet meer langs te komen, het kan toch niet. Belt u de Rijksoverheid eens (postbus 51, wie kent ze niet). De Rijksoverheid heeft alleen nog nooit gehoord van mensen die per auto door Afrika reizen en dan ook nog een paspoort willen. Afijn geen tweede paspoort, we nemen dan wel een extra dikke, dat schijnt wel te kunnen (ook voor kinderen).

Zo gaat het vaker maar niets krijgt ons eronder. Er komt een soort oerkracht naar boven, om onszelf te laten zien dat wij heus en eenvoudig Nederland gaan verlaten voor ruim een jaar. Ook al werkt het “systeem” tegen en dreigt de leerplichtambtenaar met een gevangenisstraf als wij onze kinderen iets van de wereld gaan laten zien waar ze heel veel van leren. En ook al volgen er boetes omdat we ons niet aan de regels houden. We zien hoe het straks allemaal afloopt. Een ding is zeker: we hebben na dit avontuur veel geleerd en zijn een groot aantal mooie ervaringen rijker.

Tamara heeft ter voorbereiding een EHBO training gevolgd en hebben we in overleg met privé arts Madelon een mooie set geneesmiddelen samengesteld (inclusief doktersverklaringen). We nemen daarnaast een erg goed gevulde verbanddoos mee en het boek “Where there’s no doctor”. En dokter Madelon heeft voor ons 7*24 spreekuur (als we in Afrika zijn).

De voorbereidingen die we aan de auto hebben gedaan zijn te lezen onder Land Rover. De generale repetitie leerde dat we de inhoud van onze keuken nog wat moesten aanpassen. Ook al wil Tamara sinds haar cursus altijd wel bushcooken, toch hebben we ook andere pannen en echte glazen nodig ;-).

Lake Nakuru

De weg gaan we vinden met een aantal kaarten. Natuurlijk de Michelin overzichtskaarten nr. 741, 745 en 746. Verder hebben we een aantal detailkaarten. Ons GPS wordt gevoed door het kaartensysteem van Tracks4Africa. Dit bevat belangrijke punten (o.a. waterbronnen, ziekenhuizen en tankstations), een groot aantal routes die eens succesvol zijn gereden en nog veel meer erg relevante informatie.

We zitten nu zo’n 8 weken voor ons vertrek en we zijn nog rustig allemaal. Robert heeft hard gewerkt aan de auto, hij heeft de afgelopen maanden gewoond in de garage. Nog een paar kleine dingen: gordijnen, matras op maat, stabilisatorstangen en een door hem zelf geïntroduceerde lelijke rammel bij de motorkap verhelpen. En dan in december nog een algehele controle en een APK-tje.

We hebben veel voorbereid waarvan we nu al weten dat sommige dingen overbodig zijn en we andere dingen helaas hebben vergeten. Uiteindelijk komt het straks neer op het gebruik van ons gezonde verstand en onze intuïtie.

Mocht je na het lezen van deze tekst/site denken: “Nou dat klinkt leuk, ik wil ook wel eens een jaartje weg uit Nederland”, vraag ons dan het hemd van het lijf (of om een kopie van onze to-do-list).