Leaving Ethiopia: Hawassa, Bale Mountains & South Omo

Ook ten zuiden van Addis is er genoeg te doen. Allereerst zijn we door de Rift vallei gereden langs een groot aantal meren.

REL7D 2013 05 29 07 25 55

We besloten te blijven hangen in Hawassa aan de rand van een prachtig meer vol met leven. Sem was wederom helemaal in zijn element tussen de apen (Vervet en Colobus), nijlvaranen, egyptische ganzen, hamerkoppen, pelikanen, aalscholvers, etc. etc.

REL7D 2013 05 25 13 43 40

Het Turkana team was al in Hawassa compleet en gezamenlijk zijn we naar de Bale Mountains gereden om daar maar weer eens de koude te trotseren op zoek naar de Ethiopische Wolf. De eerste dag verbleven we tussen de wrattenzwijnen en nyala’s op een kamp op 3100m hoogte (Dinsho). In de avond hebben we ons gewarmd aan en het gestaard naar het kampvuur.

De volgende dag zijn we doorgereden naar het Saneti plateau op 4100m. Onderweg kwamen we direct al de Ethiopische Wolf tegen, mooi beestje maar weinig wolf ;-). Het weer sloeg ook om, regen, wind en een gevoelstemperatuur van 0 graden. Gelukkig konden we in de hut van het research center binnen zitten en eten. De volgende ochtend nog een wandeling gemaakt op zoek naar meer wolf. Maar helaas …

Hierna splitsten we ons weer en besloten wij nog eens naar Dinsho te gaan. Problemen met de auto van Eef en Dries zorgden ervoor dat ook zij daar naar terugkeerden. Gezamelijk hebben we pizza op het kampvuur gemaakt (Tamara’s bushcooking ervaring komt van pas), wijn gedronken en hele bomen voor het kampvuur gesprokkeld.

Via Hawassa zijn we vervolgens naar Arba Minch gereden en die plaats ligt echt briljant. Hoog boven de Riftvallei met uitzicht op een aantal meren. Een tweede huis zouden we daar wel willen hebben.

REL7D 2013 06 01 13 01 40

We raken al aardig in het zuiden van Ethiopie. Na Arba Minch zijn we via Konso naar Jinka gereden. Inmiddels zitten we ruim in de Omo vallei welke bekend staat op zijn verschillende stammen. We hebben de markten bezocht en zijn veel bont uitgedoste stamleden tegengekomen. Echter deze mensen in hun eigen habitat te bezoeken is nog weinig lollig. Er heerst nogal een verplichte “gidsen” gestapo welke je voor veel te veel geld naar de dorpen van die stammen brengen waar je dan voor veel te veel geld een foto van die mensen mag maken. We hebben ervoor gepast.

Na Jinka zijn we teruggereden naar Turmi om de volgende dag aan onze rit naar Kenia te starten. De regen is inmiddels enige tijd voorbij en we zijn er klaar voor om via het afgelegen maar prachtige Turkana meer naar ons volgende land te reizen. Maar daarover later meer.

Ons verblijf in Ethiopië is daarmee na 2 maanden (op de dag) ten einde. Nooit waren wij zo lang achter elkaar in één land. Nooit heeft een land ons ook zo geboeid, qua verschillende landschappen, qua cultuur, qua natuur maar ook qua bevolking. Kijk door het bedelen en de “Faranji” gekte heen en je ziet prachtige mensen in een nog prachtiger land. We will be back!